Hoe een Meet & Greet organiseren
De beste manier om voor jouw vacatures een 1ste selectieronde te houden, die drempelloos is en je zo kandidaten doet ontmoeten die via de reguliere weg (CV-motivatiebrief) helemaal niet tot bij je organisatie zouden geraken, is door een Meet & Greet te organiseren. Maar hoe doe je dat best om de succesratio zo hoog mogelijk te krijgen?
Aan de slag
Stappen voor een goede voorbereiding
Bepaal een datum waarop je de Meet & Greet wil organiseren (minstens 5 à 6 weken verder in de tijd)
Zorg voor een inschrijvingsformulier (vb. via Google Forms) waarin je basisinformatie van kandidaten vraagt, zodat er geen CV en/of motivatiebrief dient te worden bezorgd – Let op: vraag hierbij zeker ook na via welke weg de kandidaat solliciteert, zo weet je ook welke externe partner mee uit te nodigen met zijn kandidaat
Mail je vacature naar externe partners (arbeidsbemiddelaars/job coaches/begeleidende organisaties) en geef hen alle nodige info mee over je organisatie, de job en de praktische zaken m.b.t. de Meet & Greet zelf (datum, uur, locatie, …)
Verspreid je vacature tegelijk via sociale media en je gebruikelijke kanalen en geef ook daarin mee dat de 1ste selectieronde niet via CV verloopt, maar een Meet & Greet in je eigen organisatie is
Nodig alle kandidaten die je ontvangt nog eens persoonlijk uit voor de Meet & Greet (alsook hun externe partner/begeleider indien van toepassing) en geef alle nodige praktische informatie mee over het verloop en de inhoud van deze kennismaking
Het verloop van een succesvolle Meet & Greet op de dag zelf
Onthaal alle kandidaten op hetzelfde moment en geef collectief informatie over je organisatie (+ rondleiding, indien relevant)
Voorzie daarna voor elke kandidaat een individueel gesprek van een 20-tal minuten met dezelfde laagdrempelige vragen, waarbij de focus dient te liggen op kennismaking en het toetsen van de job aan de skills en het gedrag van de kandidaten
Geef daarna feedback aan elke kandidaat en bespreek de vervolgstappen