Hoe jongeren werven en behouden
Het SERV publiceerde begin 2023 de resultaten van een grootschalig onderzoek dat ze in 2022 deden om de noden van jongeren tot 30 jaar in kaart te brengen op de werkvloer. Het opzet was om te leren begrijpen welke zaken de grootste impact hebben op de keuze van een nieuwe werkgever en op basis waarvan jongeren op vandaag bij hun werkgever blijven. De titel van het rapport zegt het ook gelijk: ‘IK WIL EEN GIDS’.
Hier vind je de belangrijkste bevindingen.
Hier vind je de belangrijkste bevindingen.
De resultaten
Er zijn 6 opvallende elementen die grote impact hebben
een coachende aanpak van de directe leidinggevende is cruciaal
een constante groei in expertise door regelmatige opleiding/training
jongeren willen hun soft skills kunnen ontwikkelen op de werkvloer
een psychologisch contract opstellen tussen jongere en organisatie om de wederzijdse verwachtingen duidelijk te maken
het aanwakkeren van de ondernemerschapszin van jongeren
het maatschappelijk engagement van de organisatie
Hoe ga je er best mee aan de slag
investeer in de rol van de leidinggevenden op je werkvloer (zorg voor een duidelijk kader en train je leidinggevenden in de uitvoering ervan)
voer loopbaangesprekken met je (startende) werknemers
maak van soft skills een gespreksonderwerp op de werkvloer
maak van je organisatie de context creator, maar zorg ervoor dat je werknemers zelf eigenaar zijn van hun loopbaan binnen je organisatie
trigger jongeren door creativiteit en innovatie toe te laten in hun werk
maak je maatschappelijke impact als organisatie duidelijk zichtbaar