Hoe werven vanuit DNA en organisatiecultuur

Het belang van waarden in een organisatie wordt erg onderschat. Het is nochtans hét fundament om de externe beleving en interne gedraging samen te brengen. Het geeft een antwoord op de vraag: ‘Hoe doen we wat we doen en waarom?’ Automatisch legt het zo de basis voor de betrokkenheid van medewerkers in je organisatie. En hoe hoger de betrokkenheid, hoe meer kans dat ze blijven. Door integratie van de organisatiewaarden in je wervingsproces, zorg je er ook voor dat zowel jullie als (potentiële) kandidaten beter kunnen inschatten of ze al dan niet passen in de organisatie.

Aan de slag

STAP 1: Bepaal je organisatiewaarden

Vaak worden de kernwaarden van een organisatie door het management bepaald, in één adem met de strategische oefeningen rond missie en visie. Is dat toch niet het geval, dan kan volgend stappenplan je helpen om ze op papier te zetten:

E
Laat iedereen binnen de organisatie (ook de medewerkers) 5 waarden op papier zetten waar ze aan denken, het werk en de activiteiten van de organisatie in gedachten hebbend. TIP: je kan zelf woorden als inspiratie aanleveren, maar dat moeten er dan wel minstens een 50-tal zijn.
E
Overloop met het management alle waarden en schik ze in één van de 3 volgende categorieën: altijd belangrijk – meestal belangrijk – soms belangrijk
E
Neem de waarden uit de stapels met ‘altijd belangrijk’ en ‘meestal belangrijk’ en cluster ze .Kan je nu voor elke cluster een samenvattende woord vinden? Dan zijn je organisatiewaarden bepaald.

STAP 2: Bepaal het DNA van een geschikte medewerker

De makkelijkste manier om te bepalen wanneer iemand bij jullie past, is door je organisatiewaarden te vertalen naar gedrag. Vraag jezelf dus af welk gedrag een medewerker moet vertonen om de waarden van je organisatie uit te stralen. Als je al dat gedrag bundelt, heb je een goede samenvatting van het DNA van een geschikte medewerker.

Voorbeeld:
WAARDEN: collegiaal – zelfredzaam – flexibel – professioneel
MOGELIJK DNA: een geschikte medewerker is iemand die…

E
goed overweg kan met veranderingen – adaptief is
E
spontaan hulp biedt aan collega’s als daar ruimte voor is
E
durft uitkomen voor zijn mening en actief verbetervoorstellen doet
E
het leuk vindt om zonder al te veel uitleg in het bad te worden gegooid
E
zichzelf steeds wil bijscholen en zijn kennis aanscherpt/uitbreidt
E
eerst zelf naar oplossingen zoekt alvorens vragen te stellen

STAP 3: Werf op basis van DNA en organisatiecultuur

Maak een lijstje van de ‘must have’s’ van de functie (wat moet iemand echt al kennen/kunnen/hebben omdat het de uitvoering van de functie anders onmogelijk maakt) en combineer dat met de samenvatting van het DNA van een geschikte medewerker binnen jouw organisatie. Gebruik die checklist als basis voor zowel je vacature als het selectieproces.

E
Laat iedereen binnen de organisatie (ook de medewerkers) 5 waarden op papier zetten waar ze aan denken, het werk en de activiteiten van de organisatie in gedachten hebbend. TIP: je kan zelf woorden als inspiratie aanleveren, maar dat moeten er dan wel minstens een 50-tal zijn.
E
Overloop met het management alle waarden en schik ze in één van de 3 volgende categorieën: altijd belangrijk – meestal belangrijk – soms belangrijk
E
Neem de waarden uit de stapels met ‘altijd belangrijk’ en ‘meestal belangrijk’ en cluster ze .Kan je nu voor elke cluster een samenvattende woord vinden? Dan zijn je organisatiewaarden bepaald.

Interessante links/lectuur

Boek

Koers naar talent in overvloed – Bart Moens, Pascal Roskam en Veerle Van den Bosch

Partners